woensdag 18 maart 2009

Reactie van Frank zelf op beschuldiging brandstichting...

'Ik heb NewPact niet in brand gestoken'
SINT-NIKLAAS ZAAKVOERDER SKATEPARK SCHREEUWT ONSCHULD UIT

SINT-NIKLAAS - Zaakvoerder Frank Mastbooms van het afgebrande skatepark NewPact schreeuwt zijn onschuld uit: 'Waar je jaren voor werkte, steek je niet in brand. De recherche en de verzekeringsmaatschappij spelen onder één hoedje.'

Na een verhoor van negen uur 'sochtends tot zes uur 'savonds werd maandag zaakvoerder Frank Mastbooms van het skatepark NewPact door het Dendermondse gerecht voor de onderzoeksrechter gebracht. Hij wordt ervan verdacht de brand op 12februari in de skatehal aan de Lindestraat in Sint-Niklaas zelf te hebben aangestoken. Zijn vriend Bruno W. zou hem daarbij hebben geholpen. 

'Pure onzin en valse beschuldigingen', reageert Frank Mastbooms. 'De onderzoeksrechter heeft ons alletwee ook meteen weer vrijgelaten. Urenlang hebben ze mij tijdens het verhoor onder druk gezet om de brandstichting toch maar te bekennen. Ze staken mij ook twee uur in een cel en ik was zelfs bang dat ze geweld zouden gebruiken. Steeds opnieuw hamerden ze: Beken nu maar. Het is beter dat je bekent. Je kunt de expertise van de branddeskundige toch niet tegenspreken.'

Volgens het verslag van de branddeskundige staat het vast dat de brand die het skatepark volledig in de as legde, werd aangestoken. Mastbooms spreekt dat tegen. 'Dat is uit de lucht gegrepen. De recherche heeft smeergeld ontvangen van de brandverzekering. Dan moeten ze de schade van 1,5miljoen euro niet uitbetalen. Ze spelen onder één hoedje om mij in de gevangenis te krijgen. Het is ze gisteren gelukkig niet gelukt.'

Naast de bevindingen van de branddeskundige zijn ook de verklaringen van Mastbooms vriend Bruno W. in het gerechtelijke dossier van doorslaggevend belang. Zaakvoerder Mastbooms verklaarde dat de brand uitbrak toen hij aan het lassen was en dat achter hem een grote steekvlam ontstond. Hij zou samen met Bruno W. nog getracht hebben het vuur te doven, maar ze moesten voor de snel oprukkende vlammenzee op de loop. 

'Ik heb Frank niet zien lassen', liet Bruno W. in zijn eerste getuigenverhoor optekenen. 'Hij had schrik omdat hij in het zwart, nee als vrijwilliger, bij mij aan het werk was', spreekt Mastbooms dat tegen. 'Daarom loog hij en hield aanvankelijk vol dat hij op het ogenblik van het uitbreken van de brand zelfs niet bij mij was. Op die verklaringen is hij intussen teruggekomen.'

De Dendermondse onderzoeksrechter Evi Muylaert besliste intussen dat er een reconstructie moet komen. Wellicht al volgende week zal die plaatsvinden. 'Daar heb ik geen schrik van. De skatehal NewPact is mijn levenswerk. Waarom zou ik dat zelf in brand gaan steken?'

'Feit is wel dat door dit onderzoek de bank het vertrouwen in mij is kwijtgeraakt en de lening voor mijn nieuwe skatehal op de terreinen van Domo heeft opgezegd. Ze wachten nu het onderzoek af, maar als dat nog een maand aansleept, missen we een belangrijke seizoensstart.' 

Dat beaamt ook Mastbooms vriendin, Brigitte Schmidt. Samen bouwen ze in de Domo-hal aan het Industriepark-West in Sint-Niklaas met enkele vrijwilligers verder aan nieuwe skate- en bmx-rampen, maar de spaarcenten zijn op. 'We hebben al ons geld uitgegeven aan de waarborg voor de huur van de nieuwe hal. Hoe het nu verder moet, weten we echt niet. Alle hulp is welkom, want onze fondsen zijn op', zegt ze.

Geen opmerkingen: